Читателю,
нямам никаква представа, с какви очи
гледаш на предходните публикации в този
блог. Не знам какъв е твоя жизнен опит
и какви поуки си извлякъл от него, в
какво вярваш или не вярваш, какво е
останало от образованието и научната
подготовка, които някога си придобил,
с какви свои лоши навици, предразсъдъци
или слабости на характера си успял да
се пребориш... Не знам доколко задълбочено
или повърхностно си прочел написаното
от мен и как си преживял и осъзнал, това
за което говоря. Просто – не знам, а и
не бих могъл да узная, защото нямам
непосредствен достъп до твоя вътрешен
субективен свят. Това, което обикновено
излиза на повърхността е неразбиране,
недоумение, неодобрение или направо
открита враждебност. И в същата посока
би намерил достатъчно авторитетни
съмишленици – религията, науката,
културните традиции...
Нека този, който търси, не се спре в своето търсене
докато не намери. Когато намери, той ще се смути,
И когато се смути, Той ще се изуми от възхита,
и ще царства над Всичко.
Ако вашите водачи заявяват че царството е на небесата,
птиците на небето ще са там преди вас.
Ако кажат, че то е в морето, рибите на морето ще са там преди вас.
Царството е във вас и без вас. Когато познаете себе си, ще знаете.
Тогава ще знаете, че сте Синове на Живия Отец.
Но ако не познавате себе си, вие сте в бедност, и сте бедност.“ http://www.taiji-bg.com/articles/christianity/ch2.htm
Едно
от първите еретически учения в ранното
християнство е гностицизма (гр.: γνώσις
gnōsis, 'знание, познание, наука'), което в
противовес на църковните канони давало
на всеки посветен директен достъп до
религиозните мистерии и езотеричното
познание, поради което било ревностно
преследвано и унищожено от църквата.
Вижте
какво пише в гностическото Евангелие
на Тома:
„Исус
каза: Този, който разкрие
значението
на тези думи няма да вкуси смърт.Нека този, който търси, не се спре в своето търсене
докато не намери. Когато намери, той ще се смути,
И когато се смути, Той ще се изуми от възхита,
и ще царства над Всичко.
Ако вашите водачи заявяват че царството е на небесата,
птиците на небето ще са там преди вас.
Ако кажат, че то е в морето, рибите на морето ще са там преди вас.
Царството е във вас и без вас. Когато познаете себе си, ще знаете.
Тогава ще знаете, че сте Синове на Живия Отец.
Но ако не познавате себе си, вие сте в бедност, и сте бедност.“ http://www.taiji-bg.com/articles/christianity/ch2.htm
Без
да навлизаме в подробности, да видим
какво пише и в сайта Православие: „В
по-широк смисъл гностик може да бъде
наречен човек, който обръща мисления
си поглед към света на невидимите,
духовни същности и търси спасение чрез
полученото посредством божественото
Откровение знание за истинската същност
на човека и за необходимостта за неговото
избавление от оковите на порочния свят
на материята. Така в "Евангелие на
истината" на Валентин се казва: "Този,
който знае [тази истина, или знае себе
си], принадлежи на горния свят. Когато
го призоват, той отговаря, той се обръща
към Бог, който го призовава да се върне
към Него".
http://www.pravoslavieto.com/inoverie/gnosticism/index.htm
Понятно
е защо църквата пази ревностно своето
място на посредник между човека и Бога.
От позициите на днешната наука картината
е доста по-комплицирана. Но и в този
случай е почти толкова лесно да ни
обвинят в псевдонаучност, колкото и от
религиозна гледна точка в ерес. Причината
е в това, че направените от нас
самонаблюдения, логически изводи и
изобщо заниманията ни с практическа
онтодиалектика са в противоречие със
всички възможни научни парадигми. От
времето на Галилей насам учените
наблюдават и изучават „обективната
реалност“, свеждайки до минимум (когато
не могат напълно да игнорират) ролята
на познаващия субект. Основен предмет
на познание е природата, материята,
която се приема за първична. Съзнанието,
доколкото го има, е „свойство на високо
организираната материя“, човешко
огледало в което тя се отразява. Няма
Бог, няма Дявол... Науката иска всичко
да измери, да докаже експериментално
всеки свой извод, да обясни и опише с
математически уравнения всичко от
елементарните частици до Вселената. На
пръв поглед няма какво да се възрази,
още повече, че научния и технологичен
напредък е очевиден за всички... Но
наистина ли господстващата общо-научна
парадигма е толкова безспорна и
непротиворечива? Кой може да докаже и
с какви експерименти, че природата
(материята) е наистина първична? Кой
може да докаже и с какви експерименти,
че съзнанието е продукт от еволюцията
на първичната аморфно-дезорганизирана
материя? И възможно ли е по принцип с
някакви „научни експерименти“ да се
докаже първичността на природата
(материята), след като основен фактор
при тяхното поставяне, провеждане и
интерпретиране ще бъде човешкия интелект?
Това
от една страна, от друга – да се представя
съзнанието като „отражение“ е доста
странно. Ако вземем една топка за тенис
и я хвърлим към пода, тя ще се удари и ще
отскочи, спазвайки законите на Нютон и
законите за запазване на енергията и
импулса. Колкото и пъти да я хвърлим,
толкова пъти ще се повтори едно и също.
С малко познания и не много сложни
пресмятания можем да опишем траекторията
на топката преди да се е ударила в пода
и след това. Ако хвърлим обаче същата
топка към домашния си любимец, който
дреме на пода пред камината, нещата
коренно ще се променят – нито топката
ще отскочи по познатия ни начин, нито
домашният ни любимец ще отреагира
еднозначно, както отразява пода. Може
да откликне и да се включи в играта, може
просто да се премести от другата страна
на камината, а може и да излезе от стаята.
И колкото и да се стараем не бихме успели
да опишем реакцията му с уравненията
на Нютон, на електромагнетизма, на
Теорията на относителността, на Квантовата
механика и т.н. Живата материя не отразява,
тя реагира избирателно и това е особено
силно изразено в съзнателното поведение
на човека...
Какво
искам да кажа с всичко това? Имате
уникалния шанс да изберете по кой път
в търсене на истината да продължите. Да
се доверите на стереотипното мислене
и на авторитета на институциите или на
собствения си онто-практически
опит. И в единия и в другия случай ви
предстои някакъв процес на адаптация.
Ако изберете утъпкания от традицията
път, трябва да пренебрегнете собствените
си преживявания и прозрения и обратно,
ако цените уникалната си индивидуалност,
очаквайте да ви обвинят в какви ли не
грехове, в невежество и в некомпетентност.
Аз лично предпочитам да бъда в хармония
със себе си и с онзи по-висш интелект,
който откривам да присъства навсякъде
в мен и около мен... пък нека да ме мислят
за грешник и невежа.
Няма коментари:
Публикуване на коментар